Újabb két tipp arra, hogyan csináljunk brainstormingot
Tettünk már említést a Reklámtortán a brainstorming alapelveiről - itt és itt -, két módszeréről azonban még nem ejtettünk szót. Most bemutatjuk a channeling és az analógiára épülő brainstormingot.
A channeling: előre meghatározott irányba vezetett brainstorming
A channeling tulajdonképpen egy strukturált brainstroming (tehát nem kötetlen). Valamennyi résztvevő gondolkodását egy irányba "tereli", egy specifikus megoldást keresve.
Pl. ha az ötletcsiholás arra irányul, hogy a lehető legtöbb látogatót hozzuk oldalunkra, akkor a brainstorming csatornái (channels) a következők lehetnek:
- A látogatók azon csoportja, amelynek tagjait weboldalunkon is látni szeretnénk
- A benyomás amit weboldalunknak kéne hagynia a látogatókban
- Honnét érkeznek a látogatóink
- Neten fellelhető információk
- A web kialakításának és aktualizálásának folyamata
Brainstorming analóg termék segítségével
Az analógia segítségével megvalósított brainstorming talán az ötletcsiholás egyik legviccesebb módja. Lényege az, hogy a megoldásra váró kérdéshez hasonló, a mindennapi életben is előforduló problémát kell keresnünk.
Ha például az a problémánk, hogy termékeink váratlanul megromlanak, ennek analógiájaként elképzelhetjük azt is, hogy milyen az, amikor valakinek a foga romlik el. Éppúgy, mint a fogfájás esetében, amely különösebb előzmények nélkül törhet ránk, termékeink romlásánál is hasonló helyzet állhat fent. Megpóbálunk tehát a képzeletbeli problémából kiindulva szabadon asszociálni, és a létező valós gondunkra megoldást keresni.
Vigyázat - ahhoz, hogy az effajta brainstorming eredménye számukra hasznos legyen, ügyelnünk kell arra is, milyen analógiát választunk.