Avagy: Hogyan jött rá a tisztaságmániás kis medve a jó marketing lényegére
(Az írás az "Art direction explained, at last" című könyv bevezető része.)
Hol volt, hol nem volt, élt egyszer egy tisztaságmániás kis medve, aki úgy kereste meg a mindennapi betevő falatra valót, hogy bendzsót árult.
Egyszer egy nap betért a boltba a csacsi. „Miben segíthetek?” – kérdezte a medve. "Tudja mit, nagyon szívesen játszanék a bendzsón" – mondta a csacsi.
És így a kis medve eladott egy egyszerűbb modellt csacsinak. Megfelelő minőség, ésszerű áron, éppen olyan, ami egy kezdőnek kell.
A csacsi elindult hazafelé, lelkesen, hiszen végre sikerült megszereznie a bendzsót. A kis medve is örült – úgy érezte, hogy éppen ezzel egy törzsvásárlóra tett szert. Ha valaki egyszer bendzsót vásárol, akkor legközelebb biztosan vásárol egy tokot is a bendzsóhoz, majd új húrokat, később kottafüzetet, és végül az első osztályú, profiknak szánt bendzsót is megveszi.
A csacsi néhány napig játszott az új hangszeren. De mivel a zene minősége, amelyet elő tudott varázsolni ebből a bendzsóból, nem olyan volt, mint amit szeretett volna, ezért rövid idő elteltével frusztráltan hanyagolta a hangszer használatát. Belökte az ágy alá, és többé nem ment a kis medve boltjába.
Nem sokkal később a kis medve panaszkodott a barátainak: „Csinálhatok bármit, az ügyfeleim nem térnek vissza. És nemcsak a csacsiról van szó, az ilyen esetek rendszeresen előfordulnak velem.” A kis medve boltjának forgalma stagnált, és ő nem tudta, mit tegyen vele.
„Elöregedett a céged logójának design-ja” – mondta a kis vakond, aki branding guru volt. „Majd én színesebbé teszem!”
„Én egy remek TV-spotot írok neked!” – mondta a farkas, aki copywriter volt. „Felkérjük az erdő legjobb rendezőjét!”
„Új médiumokra van szükséged, vírusokra!”– mondta a nyúl, aki az internet szakértője volt. „Ezentúl a reklámjaidat mindenki, aki az interneten szörföl, önként fogja továbbküldeni!”
A kis medve meghallgatta a barátait, majd egyszercsak úgy érezte, hogy az egész helyzet kezd kilátástalan lenni. Ekkor előlépett a róka, aki mindezidáig az egyik sarokban hallgatva figyelte a beszélhetést.
„És mi van akkor, ha az ügyfeleid nem keresnek bendzsót?” – mondta. Mi van akkor, ha a zene varázslatát keresik, amely művelethez a bendzsó készült. Lehet, hogy kicsit át kellene alakítani az üzletedet, hogy az még izgalmasabb legyen. Lehet, hogy közvetítened kellene az ügyfeleidnek azt a varázslatot.”
„Micsoda?” – kérdezte a medve, de lassan érteni kezdte a dolgot.
„Figyelj ide, tegyük a következőket. Készítek neked néhány plakátot, amelyek a bendzsó-tanfolyamot fogják hirdetni. Ezt követően átalakítom az üzleted belsőjét, úgy, hogy az otthonosabb, meghittebb legyen. Beteszünk néhány széket, veszünk egy kávéfőzőt, te pedig meghívsz pár vendéget. A boltban akár jam session-t is szervezhetsz, hogy a nagyreményű bendzsójátékosok közönség előtt is kipróbálhassák magukat, illetve hogy tapasztalatot tudjanak cserélni más bendzsósokkal. Időnként szervezhetnél szavalóesetet is, valamelyik bendzsós legendáját olvashatnák fel. Elkészítem neked a hírlevél-rendszert, hogy minden héten informáld a címzetteket, mi várható a boltodban az adott héten, illetve, ebben elmagyarázhatod azt is, mi is a bendzsó varázsa. A jam session rendezvényeket videóra vesszük, majd ezeket a filmeket felrakjuk az internetre, hogy az erdő szélén lakó kis állatkák is halljanak rólad. Ezzel a módszerrel a legértékesebb dolgot adod az ügyfeleknek: a bendzsózás örömét.” – javasolta a róka. - "Bízom benne, hogy a hangszereid iránti kereslet ezt követően növekedni fog."
„Kitűnő ötlet!” – kiáltott lelkesen a kis medve.
És ahogy eltervezték, úgy végre is hajtották mindezt. Nem telt bele sok idő, és a bendzsó boltból egy kisebb bendzsó kulturális központ jött létre. A csacsi is elővette az ágy alá bedugott, már-már elfelejtett hangszerét, miután meghallotta, hogy beiratkozhat a bendzsó-tanfolyamra, így újra megjelent az üzletben. A kereslet azonnal megugrott, olyannyira, hogy a kis medvének újabb eladókat kellett felvennie a boltba, mert egyedül már nem győzte. A bolt mellett egy stúdiót is kialakított, és a világ minden tájáról érkeztek az ügyfelek.
De ami a legfontosabb, a bendzsó varázslatos hangja az egész erdőben hallatszott. A kis medvére már nem úgy tekintettek, mint egy boltosra, vagy mint bendzsókészítőre, hanem úgy, mint az „új bendzsósok nevelőjére”.
Ez egy hálás út, csak ajánlani tudom mindenkinek.
(Kép: Bendzsózó medve, vízfesték, Adam Rosette)