HTML

Reklámtorta

Friss topikok

  • szeszlérvera: szia Petyaaa, ez sajnos valóság, elfogytak a reklámtorta-szeletek. Talán majd máshol, máskor, másh... (2011.11.01. 18:24) BÚCSÚ A REKLÁMTORTÁTÓL
  • IGe: Tagozódnak a Jedik, akárcsak a kaotikusok: www.facebook.com/pages/N%C3%A9psz%C3%A1ml%C3%A1l%C3%A1s... (2011.10.18. 12:17) AZ ERŐ VELÜNK VAN!
  • p308: node ez Amerika. (2011.09.09. 20:59) JÓL PÍÁROLT ÁLDOZATOK
  • Prím Letöltés: Azt kijelenteni, hogy a banner, mint hirdetési formátum nem működik kicsit erős, még akkor is, ha ... (2011.04.26. 13:11) BANNER-VAKSÁG
  • lujzalujzalujza: Igen! www.socialtimes.hu/articlepage/?article=568-minden-info-gyonyoru%09 (2011.02.17. 16:43) HIHETETLEN ÖTLETESSÉG, KIHAGYHATATLAN RELEVANCIA

Linkblog

2011.07.12. 11:12 Kalmi

Hogyan javítottam ki a barátnőm diplomamunkáját (és a fotót hozzá)

Címkék: szövegírás

(A szöveget Miro Šifra egy webszövegírásról szóló, Szlovákiában tartott előadásából idézzük.)

Az iskolában minden bizonnyal a legegyszerűbb módját tanították meg nekünk annak, hogy hogyan adjunk címet egy írásnak – a cím ugyanis megnevezi, miről fog szólni a szöveg, azaz annak témáját. Sajnos, gusztustalanul becsaptak bennünket.

Nemrégiben a barátnőm a diplomamunkáján dolgozott, és megkért, hogy szerkesszem meg neki. Megpróbáltam megváltoztatni az egyes fejezetek címeit úgy, hogy azok felkeltsék az olvasók érdeklődését. A diplomamunka olvasása ugyanis olyan, mint a webes olvasás – senki, sőt, még a bizottság sem olvassa ezeket, mert nincs rá idejük. Mindenki csak átfutja, lefényképezi a szemeivel.

Megpróbáltam tehát azon a sok tíz oldalon olyan pontokat kialakítani, amelyek megállítják a szemet, hogy a címekben, alcímekben olyan információk legyenek, amelyek összefoglalják az adott fejezet legérdekesebb információit. A munka vezetője visszaküldte neki, hogy írja át. Az ő érve: az egyes fejezetekben annyi témáról ír, miért csak egyet emel ki a címhez? Próbálja meg leírni a fejezet témáját, az mindent elmond.

Hasonlóan képtelen szabályokat, mint amit a diplomamunka vezetője használt, gyakran használnak a webes cikkek címzésénél is. Ennek logikája látszólag egyértelmű: egyszerűen megnevezem a cikk témáját, és akit érdekel, az bizonyára rá fog kattintani. Gyakran e logika mögött az áll, hogy túlértékelik a téma jelentőségét, fontosságát. Azt gondolják ugyanis, hogy eléggé érdekes ahhoz, hogy „önjáró” legyen – elég, ha valaki kimondja, és az emberek azonnal ugranak a témára.

Igen, néha ez működik – de csak akkor, ha a nevezett téma éppen a társadalom egyik legfelkapottabb témája. Ha a jégkorongozóink éppen nyernek az Olimpián, bármilyen cikk érdekes és olvasott lesz, amely ezzel a témával foglalkozik. De ha ugyanebben az időben jelentetsz meg egy cikket a visszerekről, akkor nem nevezheted el úgy, hogy „Ne becsülje le a lábfájdalmakat!”. Itt ugyanis semmilyen felkiáltójel nem segít.

Ne mondj általános igazságokat – azaz olyat, amit már mindenki tud. Kerüld a közhelyeket is. Ne feledd: a jó cím okot ad: azaz elárulja, mi van abban a cikkben a lábfájdalmakról? Hogyan lehet gyógyítani? Vagy még jobban – hogyan lehet elkerülni? Mi a fontos az olvasó számára, ami még eddig nem volt kimondva? Mi az, ami meglepő? És még egyszer – csak egy dolgot.
Jaj, még a barátnőm képét ígértem. Here she is, hiding in the bushes:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamtorta.blog.hu/api/trackback/id/tr793060038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása