Olyasmi, mint a gén, mert terjed és mutálódik. A fejünkben van, de minden fejben kicsit mást eredményez. Terjedhet meglévő hálózatban is, de kialakíthatja a maga hálózatát is. MIAZ?
Igen, a mém.
A hazai mém-nagyhatalom, Karafiáth Balázs, és az egyik legtapasztaltabb hazai civilmozgalom-szervező, Juhász Péter meghívott vendégként beszélgetett az ehét szerdai Anonim Innovátorok Klubjában ("Légy mozgalmár!" címen), ahol kiderült még többek között:
- A nagyra növő kis civil önszerveződéseket is ezek a gondolati egységek, ideák, vagy mémek hozzák létre és irányítják, csak "beléjük kell állnia" valakinek, észre kell venni a sűrűsödést - onnantól csak gondos szervezés és kapcsolatháló kérdése az egész. Ilyen volt annak idején a Kendermag mozgalom, a Tarka Magyar, de az Egymillióan a sajtószabadságért tüntetés is. Egy-egy különösen virulens mém tehát az utcára csődíthet akár tízezreket, ha jó szervezés kapcsolódik hozzá.
- A legtöbb cégnek esze ágában sincs memetikai alapon terjeszteni ideákat - pedig hasznos lehetne sokuk számára, mert "nem az a fontos, hogy mi kerül a plakátokra, hanem az, hogy mi kerül a fejekbe" (Mérő László). A fejekbe kerülni pedig csak úgy lehet, ha meglévő memetikai keretbe illeszkedik a (márka-)üzenet, mégis valami újat, a korábbiakhoz képest valamilyen változást előidézőt képvisel.
- Amikor a hetvenes években teljes Los Angeles (lakosság + rendfenntartás) kicsődült a helyi víztározóhoz, mert elterjedt, hogy "a gaz hippik" megmérgezik a várost ellátó vízkészletet LSD-vel, senki nem gondolta végig, hogy olyan mennyiségű LSD-t feltalálása óta nem gyártottak, amitől ez az ötlet valóban elérhetné az elképzelt hatást.. Egyszerűen csak egy különösen virulens mémet sikerült gyártania valakinek... (Nem elképzelhetetlen, hogy épp a mémben címszereplő anyag, vagy egy másik hatására..:)
Ezek az ismeretek ma, amikor egyre komolyabb erőfeszítés újat mondani, ami mégis releváns (vagyis meglévő keretbe illeszkedik) igazán nem könnyű kihívás. Vannak azonban jó példák.
Ismersz ilyeneket?
Mém-videó itt: miamém