Nemrégiben egy kérdőívet töltöttem ki, ahol arra voltak kíváncsiak, hogy hirdetünk-e az interneten, vagy pedig csak a hagyományos médiumokat használjuk. Teljesen kiakadtam ettől a kérdéstől. Ez olyan, mintha azt kérdezték volna, hogy mit eszem ebédre, brokkolit, vagy hagyományos ételt. Hiszen az internet mint reklámhordozó már évek óta itt van a piacon, és ezen keresztül a lakosság jelentős részét meg tudjuk szólítani. A világháló sokak számára már régen hagyományos reklámfelület. A nagy és a kisebb hirdetők ma már nem azzal foglalkoznak, hogy hirdessenek-e az interneten, vagy sem, hanem hogy a konkrét kampányban használt kommunikációs eszközöket fel tudják-e vinni az internetre, és hogy az internet megfelelő csatorna-e arra, hogy elérjen a célcsoport tagjaihoz. Hogy megkönnyítsük a döntést, néhány példával illusztráljuk, milyen médiumot használj, ha már eldöntötted, melyiket kommunikációs megoldást választod.
Reklám videó formátumban
Ha videó segítségével szeretnénk kommunikálni, akkor arra a kérdésre kell válaszolni, melyik televíziós csatornán, mozis reklámhálózatban, vagy videóportálon helyezzük el a hirdetést, hogy annak látogatottsága, frekvenciája elérje a kívánt mennyiséget, sűrűséget, lehetőleg a legkisebb költségek mellett.
Felületi hirdetés
Ha az ajánlatunkat grafikai felületen is el tudjuk mondani, akkor elég, ha eldöntjük, mely napilapba vagy magazinba helyezzük el a hirdetést, vagy hogy kültéri felületeket használunk-e, esetleg az interneten banneres hirdetésekben reklámozzuk az ajánlatot.
Információs hirdetmény
Ha a küldetésünknek információs küldetése van, akkor választhatjuk a rádiós spotokat, a kisebb példányszámban nyomtatott újságokat, vagy pedig az internetes PPC kampányokat.
Prezentációs anyag
Ha a termék bemutatásához nagyobb mennyiségű információ közlése szükséges, készítsünk egy átfogó anyagot, ezek formátuma lehet katalógus, szórólap, vagy weboldal. Ezt követően küldjük ki postán az anyagot, terjesszük kiállításokon, utcán, vagy az interneten PPC reklám formájában.
Interaktív élmény
Ha a terméked prezentációjához szükség van interaktivitásra is, válaszd a promóciós lányokat az üzletekben, csábítsd el az embereket a bemutatótermedbe, ahol az eladó foglalkozik velük, vagy pedig PPC kampánnyal csalogasd őket a céged interaktív weboldalára. De ne feledd, hogy a weben az embereknek nincs lehetősége arra, hogy megkóstolják és értékeljék a legújabb csokoládé ízét.
Egy kis segítség:
Ez egy leegyszerűsített segítség a médiakampányok tervezéséhez, mely feladat lényegesen összetettebb. A kisebb cégek esetében az előkészületek ez alapján folyhatnak.
1.Határozd meg a kampány célját.
2.Határozd meg a kommunikáció formáját, és állítsd be a megfelelő arányokat.
3.Hozz létre kreatív megoldásokat.
4.A csatolt táblázatba írd be, az előre meghatározott célcsoport minden egyes tagjának hányszor kell találkoznia az egyes kommunikációs formátummal.
Táblázat:
Videó | Hirdetés | Hirdetmény | Prezentáció | Interakció |
TV …. alkalommal | Nyomtatott sajtó …. alkalommal | Rádió …. alkalommal | Webes látogatás …. alkalommal | A bemutatóterem látogatása …. alkalommal |
Videóportál …. alkalommal | Kültéri hirdetés …. alkalommal | Webes látogatás …. alkalommal | Röplap … alkalommal | Webes látogatás …. alkalommal |
Mozi …. alkalommal | Internet banner …. alkalommal | Nyomtatott sajtó …. alkalommal | Katalógus … alkalommal | Promóció … alkalommal |
5.A fenti táblázatot kitöltve, költségvetéssel add egy jó nevű médiaügynökségnek, amely megvásárolja a legmegfelelőbb felületeket. Ha interakcióra is szükség van, akkor elképzelhető, hogy speciális ügynökséget is meg kell majd szólítanod.
Megjegyzés: ha kisvállalkozó vagy, akkor szinte mindenhol a 0-s szám kerül a táblázatba, az 5. pontban foglaltakat pedig magad is meg tudod szervezni, de a lényeg ekkor sem változik.
Ha ezt az egészet összefoglaljuk, akkor megállapítható, hogy a kérdés, hol hirdetsz, interneten vagy a hagyományos médiumokban, a múlt évezredből való. Ma már úgy hangzik a kérdés, hogy csak a hagyományos megoldásokat használod, vagy sem.