Csaknem 7.000 cseh vállalkozó, gyári vezető, üzletember fizetett elő a TYP magazinra 1927-től egészen a második világháború kitöréséig, mely az „illusztrált havilap a sikeres vállalkozáshoz” alcímet viselte, és jó minőségű hirdetési tanácsokkal látta el olvasóit.
Őszintén szólva ritkán fogok a kezembe ennél jobban, és érthetőbben feldolgozott anyagokat a reklám működéséről. Emelem kalapom a múlt ezredbeli szerzők előtt, akik kis prágai antikváriumokban beszerezhető lapban anno publikáltak.
Ráadásul minden második cikk ma is mond valami hasznosat a reklámszakmában dolgozóknak.
Az elmúlt hónapokban több cikket olvashattatok a Reklámtortán a TYP magazinból, most egy 1938-ból származó darabbal zárjuk a sozoratot:
Hogyan szerezzünk jó címlistát?
Széles körben ismert tény, hogy egy technikai gyár lehetséges ügyfelei közül csupán 20 százalék alkotja azt a réteget, amely tényleges ügyfél lehet. De hogyan szerezzük meg e gyárak hivatalnokainak címét, hogy ne pazaroljuk a pénzünket, és az időnket arra, hogy a maradék 80 százalékot is elérjük?
Egy üzemanyaggal foglalkozó cég cikksorozatot rendelt egy ismert szerzőtől, melyben arra kereste a választ, hogyan takarítsanak meg pénzt és energiát a gyártás és a felhasználás során. Ezt követően minden érdeklődőnek elküldték a cikksorozat első részét, azzal a megjegyzéssel, hogy ingyenesen elküldiK a sorozat többi írását, ha az olvasó visszaküldi a csatolt levelet. Ezen a levélen az alábbi adatokat kellett megadni: a hajtóerő milyensége és nagysága, a gyártás fajtája, valamint a gyártó neve, aki az adott anyagért felelős volt.
Akik nem válaszoltak, azoknak elküldték a cikksorozat másik részét is, hasonló csatolt levél kíséretében. Így megszerezték a valódi érdeklődök pontos címjegyzékét, és a hozzájuk kapcsolódó információkat.