Figyelemreméltó trendek rajzolódnak ki szomszédainknál, Csehországban „tapsvihart” indított egymás ellen a legnagyobb internetes kereső, a Seznam.cz, és a Google, Szlovákiában pedig helyreállt az online hirdetési piac növekedése, 7,7%-ot vert rá 2009-re 2010.. Lássunk részleteket!
2010 végén nem mindennapi küzdelem vette kezdetét a cseh piacon a két legnagyobb internetes kereső, a piacvezető Seznam.cz a Google Czech Republic között. A két társaság a 2010 novembere és 2011 januárja között eltelt időszakban a listaárak alapján összesen több mint 1 milliárd forintnak megfelelő összeget, 96 millió cseh koronát költött reklámra.
A Seznam.cz a televíziós megjelenést választotta, amit printtel egészített ki, a Google Czech Republic pedig a televíziós reklámot az online hirdetésekkel kombinálta.
A Seznam.cz több mint 54,6 millió cseh koronát költött reklámra. A hangsúlyt az erős televíziós megjelenésre fektette (46,6 millió CZK), amelyet printtel egészített ki (7,7 mil. CZK).
A Google Czech Republic reklámkiadásait a televíziós (23,2 millió CZK) és az internetes reklám (12,2 millió CZK) között osztotta el, 2011 januárjában pedig még az outdoor reklámba is jelentős összeget fektetett (4 millió CZK). A Google az utóbbi pár hónap alatt így összesen 41,4 millió cseh koronát hirdetett el.
Csehország egyébként azon kevés országok közé tartozik, ahol a Google nem dominál a keresők piacán.
Az internetes hirdetési piac Szlovákiában tavaly visszatért a növekedéshez, az online reklámköltés 7,7%-ot nőtt 2009-hez képest
Az online reklámba fektetett összeg a 2010-es évben meghaladta a 25,1 millió eurót, ami a 2009-es évhez képest 7,7%-os növekedést jelent, a szlovák Internetes Médiaszövetség (Association of Internet Media, AIM) adatai alapján.
"Ha figyelembe vesszük azokat a médiumokat is, amelyek nem tartoznak az AIM csoportba, valamint a nemzetközi keresőket és közösségi oldalakat is hozzászámítjuk, ez az összeg túllépi a 40,9 millió eurós összeget is" mondta el Milan Csaplár, az AIM elnöke.
A legnagyobb, 52%-os részesedés az elmúlt évben is a banner hirdetéseké, amelyekre az ügyfelek összesen 13,1 millió eurót költöttek. A 2009-es évvel összehasonlítva ez 8%-os növekedést jelent.
A második helyen 20%-os részesedéssel végeztek a fizetett apróhirdetések, amelyekre összesen 5 millió eurót költöttek. Ez viszont 4%-os csökkenést jelent.
A harmadik helyen a keresőkben megjelenített hirdetések végeztek, 16%-os részesedéssel és 4 millió eurós költéssel. A legkiugróbb évközi növekedést a „lead generation reklám” (potenciális ügyfelek megszerzése) könyvelte el, ebbe a megjelenési formába 322 ezer eurót fektettek, ami 2009-hez képest 439%-os (!) növekedést jelent.
Az egyes szektorokat tekintve a legtöbbet a telekommunikációs cégek költöttek 21%-os részesedéssel. A második helyen a pénzügyi szolgáltatások 18%-kal, a harmadikon 14%-kal pedig az autóipar végzett.
(Forrás: Admosphere, Strategie.sk)